-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50290 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيا در قرآن كريم راجع به كرات آسماني كه فعلا دانشمندان شوروي و آمريكائي تا حدودي موفق به تسخير آن شده اند تذكري داده شده يا نها و آيا توفيق بيشتر در اين باره پيدا خواهند نمود يا خير؟
شكي نيست كه بشر از آن روزي كه قدم بدائره وجود نهاده است، رو به تكامل است هم اكنون نيز مي بينيم كه روزي نمي گذرد مگر اينكه قدمهاي برجسته اي به سوي تكامل و به منظور كشف رازهاي نهفته در عالم آفرينش، برمي دارد از اين نظر هيچگونه مانعي ندارد كه روزي فرا رسد، با نيرو و قدرت خدادادي دامنه زندگي خود را در كرات آسماني نيز پهن كند.
آياتي كه در قرآن كريم درباره مسخر نمودن زمين و آسمان براي بشر وارد شده است، شايد خالي از اشاره به اين مطلب نباشد، زيرا خورشيد و ماه و آنچه در آسمانها است اگر چه از روز اول براي بشر مسخر و رام شده اند ولي تسخير و يا بهره برداري از اين تسخير نيز درجاتي دارد، كاملتر از همه آنست كه مهد زندگي گردد اينك پاره اي از آيات در اين زمينه:
1 - «و سخر لكم ما في السموات و ما في الارض جميعا ان في ذالك لايات لقوم يتفكرون(1); آفريدگار جهان آنچه در آسمانها و زمين است رام و مسخر شما نموده است و اين مطلب براي مردمان با فكر وسيله هدايت و ايمان است».
2 - «الم تروا ان الله سخرلكم ما في السموات و ما في الارض واسبغ عليكم نعمه ظاهرة و باطنة(2); آيا نمي بينيد كه خداوند آنچه در آسمانها و زمين است براي شما رام و تسخير
ـــــــــــــــــــــ
1 - سوره الجائيه، آيه 12.
2 - سوره لقمان، آيه 19.

ـ2ـ
كرده است و نعمتهاي باطني و ظاهري خود را به طور رايگان در اختيار شما گذارده است».
3 - «و سخر لكم الشمس و القمر(1); خورشيد و ماه را براي شماها رام نمود» و اين جمله در قرآن، در سوره هاي مختلفي وارد شده است. طبق آيات فوق، قرآن مي فرمايد: ما آنچه در زمين است از روز اول در اختيار شما گذارده ايم، در صورتي كه بشر به منابع تحت الارضي يكجا و يك مرتبه، دست نيافته است بلكه تدريجاً و در هر عصري تا حدودي از اين دفائن آگاهي يافته و آن را استخراج كرده است، از اينجا معلوم مي شوت اينكه قرآن مي فرمايد: «ما آنچه در زمين است در اختيار بشر نهاديم» مقصود از آن اين نيست كه تمام ذخائر زمين در اختيار تمام افراد بشر قرار داده شده است، زيرا بسياري از اين معادن با مرور زمان كشف شده و در هر قرن يك طبقه ممتاز موفق به كشف منابع تحت الارض شده اند بلكه مقصود مجموع اجتماع بشري است كه در طول زمان بوجود مي آيند اگر چه بعضي از آنها فقط به برخي از معادن پي برده اند و هيچگونه بعدي ندارد كه در آينده بشر براي كشف منابع تازه اي در زمين موفق گردد كه در قرن حاضر از آن كوچكترين اطّلاعي در دست نيست بنابراين چه مانعي دارد، در عين اينكه سيارات از روز اول براي بشر رام بوده ولي بشر در طول زمان از آنها استفاده بيشتري بنمايند و به كرات آسماني دست يابند و آنچه قرآن فرموده «و سخرلكم ما في السموات» به طور اتم و اكمل مصداق پيدا كند(2).
علاوه بر اين از آيه 34 سوره رحمن نيز استفاده مي شود كه بشر با استفاده از قدرت و
ـــــــــــــــــــــ
1 - سوره ابراهيم، آيه 33.
2 - توجّه به اين نكته لازم است كه سؤال و پاسخ فوق را پيش از تسخير كره ماه منتشر ساختيم و هنوز دانشمندان اولين فضا نورد جهان را به فضا نفرستاده بودند تنها گامي كه در اين راه برداشته بودند همان پرتاب كردن قمرهاي مصنوعي بوده است.

ـ3ـ
امكانات موجود علمي و صنعتي قادر به مسافرت و فضا خواهد بود آنچا كه مي فرمايد: «يا معشر الجن و الانس ان استطعتم ان تنفذو امن اقطار السموات و الارض فانغذ و الا تنفذون الا بسلطان; اي جمعيت انسانها و غيرانسانها اگر مي توانيد از اقطار آسمانها و زمين بگذريد، اين كار را انجام دهيد ولي بدون قدرت اين كار را نتوانيد كرد»(1).

(بخش پاسخ به سؤالات )

ـــــــــــــــــــــ
1 - مأخذ: كتاب پرسشها و پاسخهاي مذهبي، ج 3، ص 237.

ـ4ـ

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.